Polska Szkoła
0 1

O nas

Polska Szkoła jest portalem edukacyjnym prowadzonym przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej dla wspierania uczestnictwa w kulturze, nauczania języka polskiego, polskiej historii i geografii za granicą w celu podtrzymywania więzi Polaków z Krajem.

Ukraina, Drohobycz - Wystawa: Ostatni emisariusz - Tadeusz Chciuk – Celt

29.11.2015 r. w Drohobyczu (Ukraina) odbyło się uroczyste otwarcie wystawy pt. Ostatni emisariusz - Tadeusz Chciuk – Celt. Bohater wystawy to drohobyczanin, żołnierz AK, cichociemny, redaktor i współtwórca Radia Wolna Europa. Wystawa została sprowadzona do Drohobycza z Muzeum Historii Ruchu Ludowego w Warszawie, a jest eksponowana w salach Muzeum „Drohobyczyna”.

Czytaj więcej

emo O zaniku czerpania przyjemności z lektury

Drodzy Rodzice,
Roland Barthes (francuski krytyk literacki, pisarz) już w 1967 roku pisał o czytelniczej zapaści, wspominając jednocześnie o niepojętym dla niego zjawisku zaniku umiejętności czerpania przyjemności ze spotkania z literaturą: „Co drugi Francuz nie czyta; połowa Francji – obraziwszy się na książkę – jest pozbawiona przyjemności kontaktu z tekstem”.

Ćwierć wieku później, w czasach dla książki jeszcze bardziej nieprzychylnych, do tematu utraconej przyjemności czytania i odrzucenia lektury przez młodych Francuzów powrócił Daniel Pennac, pisarz i nauczyciel języka francuskiego w liceum. Rozważając powody „zatraty przyjemności”, głównego winowajcę widzi przede wszystkim w szeroko rozumianym przymusie czytania, w błędach popełnianych przez rodziców i pedagogów w okresie, gdy dziecko zaczyna uczyć się czytać samodzielnie. Chwile z książką, które dla dziecka, słuchającego czytanych mu opowieści, były czasem magicznym, w momencie pojawienia się słowa „trzeba”, a wraz z nim kontroli, oczekiwań, ponaglań, stają się czasem udręki. W "Jak powieść" (tłum. K. Bieńkowska, Warszawa 2007, s. 50–51) pisze:

"A co powiedzieć na nieoczekiwaną przemianę mamy i taty, którzy zawzięli się nagle, zupełnie jak pani w szkole, żeby go zmusić do poddania obwarowanych marzeń?
- No więc, co się takiego przydarzyło księciu, co? Raz-dwa! Czekam na odpowiedź!
Ci sami rodzice, którzy przecież nigdy, przenigdy, kiedy mu czytali, nie zaprzątali sobie głowy tym, czy on aby dobrze zrozumiał, że Śpiąca Królewna zasnęła dlatego, że ukłuła się wrzecionem, a Królewna Śnieżka dlatego, że ugryzła zatrute jabłko. (Zresztą w ciągu pierwszych kilku razy tak naprawdę nie zrozumiał, w każdym razie niezupełnie. W tych bajkach tyle było dziwów, tyle zachwycających słów i tyle emocji! Cały wysiłek wkładał w wysłuchanie swego ulubionego fragmentu, który później odtwarzał w pamięci słowo po słowie; potem następowały kolejne, mniej jasne, pełne nieprzeniknionych tajemnic, stopniowo jednak rozumiał wszystko, absolutnie wszystko, i wiedział doskonale, że jeśli Śpiąca Królewna spała, to z powodu wrzeciona, Królewna Śnieżka natomiast za sprawą jabłka...).
- Powtarzam pytanie: co się przydarzyło księciu , kiedy ojciec wypędził go z zamku?
Nalegamy, nalegamy. Boże, toż to nie do pomyślenia, że ten dzieciak nie zrozumiał treści piętnastu linijek! Toż to nie taka filozofia przeczytać piętnaście linijek!
Byliśmy jego księgą, staliśmy się jego księgowym.
- Skoro tak, nie będzie dzisiaj oglądania telewizji! No właśnie...
Tak... Oglądanie telewizji podniesione do zaszczytu kategorii nagrody, czytanie zaś tym samym sprowadzone do odrabiania pańszczyzny... to my sami żeśmy to wymyślili..."

To psychologiczny błąd, popełniany powszechnie przez rodziców i utrwalający w świadomości dzieci następujące wartościowanie: telewizja / komputer to nagroda, coś pożądanego, książka – niemiły obowiązek, przymus, na dodatek kończący się (w szkole) powinnością publicznego werbalizowania własnych doznań, formułowania opinii, głośnego analizowania. Co gorsza, osobiste wypowiedzi o utworze poddane są osądowi, porównaniom z poglądami oczekiwanymi, wzorcowymi.

Z pozdrowieniami,
Grażyna

Za tę wiadomość podziękował(a): Beata Matenko

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Przerażające!!! I jakie prawdziwe...…:-(((

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Chyba tutaj my rodzice musimy się przyznać do winy, że my zatraciliśmy przyjemność z czytania. W ilu domach dziecko widzi czytających rodziców? Kto ma czas czytać 10 minut co wieczór książkę dziecku, aby pokochało czytanie?Ja nie.


Matenko

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Zasilane przez Forum Kunena
Ministerstwo Edukacji Narodowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych Senat RP Fundacja 'Oświata Polska za Granicą' Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie Ośrodek Rozwoju Edukacji Stowarzyszenie Wspólnota Polska Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie Fundacja SEMPER POLONIA Fundacja Edukacja dla Demokracji ORPEG
Footer